sobota, 30 stycznia 2016

Pączki wiedeńskie bez glutenu

Czy pączek bezglutenowy może  smakować dokładnie jak ten tradycyjny z mąki pszennej? Może! Specjalnie dla wszystkich, którzy nie tolerują lub unikają glutenu zrobiłam wiedeńskie pączki bez glutenu. Są pyszne nawet drugiego dnia! Powstały metodą prób i błędów w poszukiwaniu idealnego smaku i konsystencji, bez gotowych mieszanek, tylko z naturalnych łatwo dostępnych mąk, bez dodatku gumy ksantanowej i innych polepszaczy. Przetestowane na "glutenożercach" z efektem "wow!". Jestem z nich bardzo dumna :-) Gorąco polecam!

Składniki:
Na 15 - 18 szt.:

100 g mąki ryżowej
50 g skrobi ziemniaczanej
50 g mąki jaglanej
100 g masła (może być roślinne)
250 ml wody
3 duże jajka (L)*
duża szczypta soli
duża szczypta sody oczyszczonej
2 łyżeczki cukru waniliowego

oraz:
1 l oleju do smażenia (rzepakowy, kokosowy)
* Jajka zważyć, powinny mieć taką samą wagę. Ja używałam jajek o wadze 66 g.

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mąki wymieszać. Wodę wlać do garnka, dodać masło, szczyptę soli i cukier waniliowy. Zagotować. Zdjąć z palnika, wsypać całą mąkę i bardzo energicznie wymieszać masę najlepiej za pomocą dużej drewnianej łyżki. Postawić na palnik i jeszcze przez 90 sekund energicznie mieszać aż powstanie gładka masa. Zdjąć z palnika, lekko przestudzić.

Z papieru do pieczenia lub pergaminu wyciąć kwadraty o boku 10 x 10 cm. Do masy wbijać kolejno po jednym jajku cały czas ucierając. Masa stopniowo wchłonie wszystkie jajka. Dodać sodę oczyszczoną. Zmiksować. Powstanie gęste, gładkie ciasto.


Ciasto przełożyć do worka cukierniczego zakończonego dużą gwizdką (np. Wilton tylka 1 M). Wyciskać okręgi o średnicy 8 cm na przygotowane kwadraty z papieru do pieczenia.


W dużym, niewysokim garnku rozgrzać olej do temperatury 180°C. Wkładać pączki papierkiem do góry. Pod wpływem temperatury papier sam zacznie odklejać się od pączka, należy go wtedy zdjąć najlepiej przy pomocy szczypców. Smażyć pączki po 3 - 4 sztuki, z obu stron na złoty kolor, po około 3 - 4 minuty z każdej strony.
Najlepiej na początku wypraktykować sobie rozmiar jednego rozprężonego pączka. Należy pilnować temperatury oleju. W momencie wkładania pączków olej nieco stygnie, można pokręcić wtedy nieco i zmniejszyć gdy temperatura ustabilizuje się.
 

Wyjmować pączki przy pomocy szczypców lub łyżki cedzakowej, odsączyć z tłuszczu na ręczniku papierowym. Następnie przekładać na kratkę do studzenia ciastek.

Rumowa glazura:
200 g cukru pudru
2 łyżki rumu (soku z pomarańczy lub cytryny)
1-2 łyżki wody

Cukier puder utrzeć z rumem, stopniowo dodając wodę. Lukier nie powinien być zbyt gęsty, łatwiej smaruje się nim pączki. Polukrować pączki przy pomocy pędzelka.

Smacznego! :-)




18 komentarzy:

  1. Super wyglądają :) Szkoda, że nie są wegańskie :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Mąka jaglana najlepiej odwzorowuje strukturę glutenu. Możesz spróbować z mąką kukurydzianą ale nie gwarantuję że smak będzie taki sam.

      Usuń
  3. Ale super! W końcu znalazłam pączki bezglutenowe, dzięki! Julcia

    OdpowiedzUsuń
  4. A można jakiś inny kształt? Nie mam rękawa 😕

    OdpowiedzUsuń
  5. Wystarczy nałożyć ciasto do grubszej torebki foliowej, odciąć jeden róg i już masz rękaw :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepysznie wyglądają i pięknie podane. Przepis nieco inny od tradycyjnego, więc na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Och...co za pyszności.Ula

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto się zważyło....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyczyny mogą być dwie: albo za mało energicznie mieszałaś albo do za gorącego ciasta dodałaś jajka.Ciasto zawsze trzeba troszkę przestudzić tak jak napisałam w przepisie.

      Usuń
    2. wypróbuję :-)
      dziękuję Aniu...

      Usuń
  9. Cudowne, cudowne, cudowne. Dzisiaj zrobiłam i były przepyszne. Dziękuję Ci złota kobieto, bo nie pamiętam kiedy ostatni raz jadłam pączka. Będę u Ciebie częstym gościem i jeśli pozwolisz to będę polecać innym Twoje przepisy. Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Sprawić komuś radość to dla mnie największa nagroda. Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Właśnie usmażyłam i są przepyszne. Aż trudno uwierzyć, że to bezglutenowe. Dziękuję za ten wspaniały przepis i pozdrawiam Anna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. A czy do glazury można dodać coś innego zamiast cukru? Może erytrol?

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie skończyłam robić pączki. Nie jestem wprawnym cukiernikiem, więc nerwów było sporo ale...udało się !!! Nie wyglądają tak pięknie jak Twoje bo wyciskałam je ze zwykłego worka - ale są. Zastanawia mnie tylko czemu Twoje ciasto jest takie jasne a moje ciemniejsze...Moja mąka jaglana jest ciemna moze dlatego. Widocznie są różne odmiany. Tak czy siak jutro mam co jeść i bardzo Ci za to dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie dlatego. Mąka jaglana ma różny kolor od jasnego po dość ciemny. Pozdrawiam!

      Usuń
  13. dzisiaj skorzystałam z tego przepisu.Nie miałam mąki jaglanej więc dałam mąkę z amarantusa.Wyszły genialne.Super pyszne,chupiące.Swietny przepis

    OdpowiedzUsuń

Drukuj