piątek, 26 czerwca 2015

Jagodzianki - najlepsze!


Jagodzianki to zdecydowanie smak z mojego dzieciństwa. Pamiętam jak robiła je moja babcia. Ile by nie upiekła zawsze znikały w ekspresowym tempie :-) Najpyszniejsze są jeszcze ciepłe, polukrowane czy też z kruszonką, jak kto woli.  Jagody już się pojawiły. Można je kupić na targu lub samemu wybrać się na spacer po lesie. Takie własnoręcznie zebrane jagody smakują najbardziej ;-) Przepisów na jagodzianki jest bardzo dużo i pewnie każdy jest w pewnym sensie dobry. Dla mnie jednak, pyszna jagodzianka to taka która ma nie tylko dużo jagodowego nadzienia ale również rozpływające się w ustach, mięciutkie, puszyste ciasto bo to ono spowija całość i tak naprawdę decyduje o fakcie czy jagodzianka jest smaczna. Takie są moje jagodzianki. Najlepsze! Kto raz upiecze już innych nie będzie chciał :-) Puszyste, delikatne ciasto i mnóstwo jagód. Niezawodne i bardzo smaczne. Polecam!


Składniki na 16 szt.:

Ciasto:

500 g mąki pszennej
250 ml mleka
100 g drobnego cukru
120 g masła
7 g suszonych drożdży 
1 jajko
duża szczypta soli

Nadzienie:

350 g jagód
2 łyżki drobnego cukru

oraz: 

1 jajko do posmarowania jagodzianek


Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mleko podgrzać tak by było ciepłe. Masło rozpuścić. Mąkę wsypać do dużej miski, dodać suszone drożdże, sól i cukier. Wymieszać. Dodać jajko i ciepłe mleko. Lekko zagnieść. Stopniowo dodawać stopione, ciepłe masło. Wyrobić gładkie, miękkie ciasto. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na co najmniej godzinę. Ja zwykle zostawiam na około 1,5 - 2 godziny. Ciasto powinno podwoić swoją objętość.

 Jagody przebrać, posypać równomiernie cukrem. Dwie duże blachy wyłożyć papierem do pieczenia.

Wyrośnięte ciasto przełożyć na stolnicę lub dużą deskę do krojenia posypaną delikatnie mąką i krótko zagnieść. Uformować z ciasta wałek i pokroić go na 16 równych części (ok. 60 g każda). Z ciasta uformować w dłoniach kulki.




Każdą kulkę rozpłaszczyć ręką, na środek nałożyć 1 łyżkę jagód z cukrem.



Skleić ciasto jak pieroga, mocno dociskając brzegi.


 Następnie przetoczyć bułeczkę po blacie.


 Uformowane jagodzianki układać na blachach złączeniem do dołu, w sporych odstępach - rosną! Przykryć blachy ściereczkami i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 35 minut.


 Jajko roztrzepać widelcem. Wyrośnięte jagodzianki posmarować jajkiem, najlepiej przy pomocy pędzelka. 

 

Piekarnik rozgrzać do temperatury 190°C. Piec około 15-20 min, aż jagodzianki ładnie się przyrumienią. Wyjąć. Lekko przestudzić. Polukrować.

Lukier:

100 g cukru pudru
2 łyżki gorącej wody

Cukier puder utrzeć z wodą przy pomocy łyżki. Lukier nie powinien być zbyt gęsty. W miarę potrzeby można dodać więcej wody lub cukru pudru.  Lukrować jagodzianki przy pomocy pędzelka.

Smacznego! :-)


__________________________________________________________________________________
ZOBACZ TAKŻE:
Sernik mocno jagodowy

Sernik jagodowy z nutką cynamonu

36 komentarzy:

  1. Ile jagód w środku :) Rewelacyjnie wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak z najlepszej cukierni! Wyglądają pysznie. Pozdrawiam i zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja właśnie poszukuję przepisu na najlepsze jagodziany;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale pyszne wyglądają. Najlepsze i najpiękniejsze.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale apetycznie wyglądają , z checią bym zjadła takie tylko kto pójdzie na jagody :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj zjadłabym takie pyszne jagodzianki ale ko mi je upiecze? Ela

    OdpowiedzUsuń
  7. Mój Boże! Domowe jagodzianki! Jak ja tęsknie za tym smakiem. Chyba nie ma nic lepszego :) Moje oczy nie powinny ich widzieć.. Teraz będę głodna, głodna i nieszczęśliwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. jagodzianki! nie pamiętam, kiedy ostatnio je jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  9. O matko jakie foty. Potrafisz człowieka przekonać. Jutro będę piec jak nic. Tylko wykorzystam jagody mrożone które zalegają mi w zamrażarce.Tylko czy je wcześniej rozmrozić, hmm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zrobić z mrożonych. Ciasto będzie dłużej rosło. Z rozmrożonych też można - rozmrozić, osączyć, osuszyć ręcznikiem papierowym, ale trudniej się lepi bo sok wycieka.

      Usuń
  10. Czy ciasto nie będzie twarde jak cale jajko dajesz ja hym dodal samo zółtko

    OdpowiedzUsuń
  11. Pyszności, nabrałam ochotę na zrobienie jagodzianek :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jagodzianki wyglądają przepysznie; ) Mam pytanie czy zamiast suszonych drożdży można użyć świeżych? Jeśli tak to w jakich proporcjach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, można użyć drożdży świeżych - 30 g i zrobić zaczyn.Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Właśnie zrobiłam...super przepis,polecam i dziękuje :) pychota!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. matko jak one apetycznie wyglądają! przy takich jagodziankach popełniam grzech obżarstwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wyglądają cudownie! <3

    OdpowiedzUsuń
  16. Zrobiłam dzisiaj. Rewelacja. Ciasto przepyszne. Wykorzystam przepis na nadzienie z wiśniami. W ciągu godziny rozeszły się wszystkie. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  17. Przepyszne !!!!! czy poza sezonem na jagody można użyć również innych owococów?

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo dziękuję za przepis. Są rewelacyjne, robię je już któryś raz i zawsze wychodzą przepyszne. 😉

    OdpowiedzUsuń
  19. Dziś je piekłam wyglądają cudnie a smakują jeszcze lepiej :) super przepis pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Najlepsze jakie jadłam w życiu. DZIĘKUJĘ :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję za podzielenie się tym bardzo dobrym przepisem :) Jagodzianki są pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piekłam dziś te jagodzianki wydawało się że ciasto jest zbyt gęste jednak po upieczeniu okazało się rewelacyjne. Przepyszne jagodzianki które rozpływają się w ustach i w końcu prosty przepis. Dziekuję za podzielenie się przepisem

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję za ten przepis. Jagodzianki piekłam w sobotę, wyszły przepyszne, zniknęły w mgnieniu oka. Na pewno je jeszcze zrobię bo dzieci mnie o nie posza. Przepis zachowuje z dopiskiem Najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zrobiłam dzisiaj. PRZEPYSZNE!!! Nie wiem jednak czemu popękały i wyciekło z nich sporo soku. (Robiłam z mrożonych jagód) Popełniłam jakiś błąd?. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Przepis na jagodzianki rewelacyjny, są przepyszne, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  26. MISTRZOSTWO ŚWIATA !!! Jagodzianki rewelacja ! Bomba ! Pychotka ! Superanckie ! Bardzo dziękuję za wspaniały przepis !

    OdpowiedzUsuń
  27. Niestety ale ciasto się nie klei i rozwala, chyba dałem za dużo masła.

    OdpowiedzUsuń
  28. Robiłam kilka razy, da przepyszne i wychodzą idealnie. Mąż i coreczka uwielbiają .
    Ps. Wspomnę że z pieczenia nie jestem najlepsza :) a te udają się nawet mi :))))
    Dziękuje za przepis

    OdpowiedzUsuń
  29. Robilam, najpyszniejsze jagodzianki na świecie

    OdpowiedzUsuń
  30. Właśnie zrobiłam i są pyszne

    OdpowiedzUsuń
  31. Pani Aniu, to jest naprawdę najlepszy przepis na jagodzianki jaki wypróbowałam. Mięciutkie ciasto nawet następnego dnia smakuje jak prosto z pieca.
    Po prostu wspaniałe.

    OdpowiedzUsuń

Drukuj